Josef Toufar badatelská dvouhodinovka s prameny, zázrakem a rozvíjením historické gramotnosti (od Kamila Činátla a Čeňka Pýchy)
Ne Letní škole ÚSTR 2022 jsem si splnila dlouhodobý osobní dluh a konečně se přihlásila na workshop ke Kamilu Činátlovi a Čenku Pýchovi o Josefu Toufarovi.
K tomuto známému příběhu totiž existují již dlouho skvělé sešity/materiály v PDF. Jak se mi často stává, dokud nevidím konkrétní nápady, jak s materiály pracovat, nejsem schopná se do toho sama pustit.
Kromě samotných sešitů, ke kterým vás zavede odkaz na výše uvedeném obrázku, je k dispozici podrobná metodika Příběhy jednoho zázraku na Dějepisu21.
Právě když jsem se dostala sem, přemohla mne většinou složitost přípravy a skupinové práce rozfázovaná do jedenácti situací.
Krása materiálů ovšem spočívá především v tom, že si z nich můžeme vybrat. Osobně se chystám rezignovat na hluboký rozbor a zkusím vše stihnout v rámci své dvouhodinovky.
1. Evokace
- Využila jsem připravenou prezentaci s evokační fotografií J. Palacha a J. Toufara s dotazem, zda žáci uvedené muže znají?
- Většinou pár dětí pozná Jana Palacha, nic ale neví o Josefu Toufarovi. (Pokud jste ovšem nehráli hru podle Dany Truksové, pak by se vám asi žák, který byl Toufarem ve hře, ozval jako mně.)
- Následoval film o Číhošťském zázraku potřetí pouze do 2:22. Žáky rozhodně zaujme zpráva o zázraku a jsou děsně skeptičtí...
- Hodinu jsem stavěla na základě workshopu jako badatelskou - tedy hledáme odpověď na otázku Proč zemřel Josef Toufar?
2. Práce v mateřských a expertních skupinách - badatelská část s odkrytím příběhu
Následuje rozdělení do mateřských skupin po 4 žácích - rezignovala jsem na konkrétní role navržené v metodice.
Mateřské skupiny
- Cílem každé skupiny bude najít odpověď na badatelskou otázku.
- Ve skupině rozdejte dvěma žákům list Toufar II./IV. a dalším dvěma list Toufar I./III..
- Žáci se musí dohodnout, které římské číslo ze svého listu budou zpracovávat, každý z nich totiž půjde na jiné expertní stanoviště (doporučuji napsat římské číslice na tabuli)
Expertní skupiny
- Na expertních stanovištích na ně bude čekat jeden komiks z materiálů a připravená sada pramenů (doporučuji zalaminovat)
- Nejprve ať si přečtou komiks a odpoví na otázku na druhé straně pracovního listu (je i z druhé strany komiksu)
- Teprve poté ať prozkoumají prameny (mám vždy vícekrát, nafasovala jsem postupně na Letní škole).
- Jako velkou výhodu v práci s prameny vidím to, že:
- tematicky se věnují pouze jedné části příběhu
- žáci odpovídají dle pramenu pouze na jednu otázku
- při práci s prameny zdůrazňuji dvě zásady:
- Žáci si musí vždy zkontrolovat datum, z něhož pramen pochází
- Žáci si musí vždy zkontrolovat povahu pramene (osobní či úřední, osobní motivace původců pramene)
- chodím od skupiny ke skupině, kontroluji pochopení a způsob zápisu - každá expertní skupina by si měla být jistá tím, co zjistila, a dojít k nějakému konsensu
- v této fázi rezignuji na úplné pochopení příběhu, ani to není možné - při návratu do mateřské skupiny doufejme vše "docvakne"
Návrat do mateřských skupin
- Žáci se seznámí s tím, co vybádali na stanovištích.
- S pomocí mapy příběhu, kterou jim dám vytištěnou na A5, se snaží sestavit si posloupnost celého příběhu - není cílem, aby si vyplňovali volný list I., II., III. nebo IV., ALE TUTO MAPU.
3. Vážíme příčiny a následky - jedna z historických gramotností Petera Seixase
V druhé hodině se vracím k prezentaci:
- přehraji dvě videa z dokumentu, který natočili komunisté přímo v Čihošti.
- poté video o natáčení v kostele a video se Stanislavem Máchou (obé z filmu In nomine patris)
- pokud žákům bylo něco nejasné, tady by se to mělo propojit a trochu si odpočinou po těžké práci s prameny
Nejzajímavější část z hlediska metodiky, která je vlastně krásná ve své jednoduchosti, je odpověď na badatelskou otázku pomocí vážení příčin smrti Josefa Toufara.
V mateřských skupinách v této fázi dostanou rozstříhaný pracovní list sestavený lektory:
- díky němu se dozvědí ještě některé okolnosti příběhu (aktivitu Josefa Toufara v dokumentování zázraku, ambici komunistické strany zasáhnout proti kléru)
- Lístečky a vlastně i trochu časová osa a shrnutí hlavních příčin vedoucích k Toufarově smrti, by jim měly pomoci pochopit to, co jim třeba dosud z pramenů unikalo.
- na A3 papír si nakreslí velký obdélník a ve společné diskusi umísťují nejdůležitější, méně důležité či zcela okrajové příčiny do obdélníku tak, aby ta rozhodující byla uprostřed a okrajová na kraji
- upozorněte žáky, že na lístečcích jsou někdy příčiny - aktéři, jindy příčiny - okolnosti a i to má různou váhu. Jinými slovy - kdyby byly okolnosti v době zázraku jiné, musel by Toufar zemřít? A naopak, kdyby byl Toufar méně aktivní při mapování zázraku, třeba by i za okolností roku 1949/1950 zemřít nemusel? 🤷♀️
- až budou s výsledkem spokojeni, lístečky nalepí a v závěru druhé hodiny budou skupiny prezentovat svou odpověď ostatním
4. Byl to zázrak?
Předpokládám, že tato otázka bude žákům hlodat v hlavách především - lze opět využít závěrečné video z připravené prezentace z Dějepis21, kde o tom mluví sami pamětníci události:
Jak jsme se s problémem popasovali my na Letní škole, můžete posoudit zde:
Děkuji autorům za možnost sdílení a těším se na vaše postřehy v komentářích.
Komentáře
Okomentovat