Zachránil nebo zničil Napoleon Bonaparte ideály francouzské revoluce? To je otázka, kterou jsem položila svým žákům ve snaze uchopit Napolena Bonaparte trochu jinak. Metodika plynule navazuje na aktivity z tohoto příspěvku.
Tento můj pokus o badatelskou hodinu se inspiroval dvěma zdroji - jednak to byla aktivita na jednom z workshopů Post bellum, kdy jsme ve skupinkách skládali s žáky časovou osu a dál s informacemi pracovali. Dále se mi poslední dobou děsně líbí krátká animovaná videa z Ted-Ed, proč?
- jsou krátká a animovaná
- nejsou povrchní, naopak kladou dobré otázky (nebo na ně odpovídají)
- vzhledem k délce jsou rychle předabovaná
TIP: Některá videa z Ted-Ed mají v popisku videa odkaz na celou lekci se zajímavými otázkami, které vás mohou inspirovat k přípravě vlastních her, kvízů či materiálů.
1. hodina
1. Evokace - Jaké byly ideály revoluce (opakování VFR)
Položte žákům tuto otázku, kterou najdou v pracovním listu hned na začátku. Ať na ní nejprve zkusí odpovědět sami (úmyslně je tam málo místa) a pak je nechte odpovědi na střídačku říct - pište na tabuli záznam jejich brainstormingu.
- Pomáhá, když je vyzvete k vysvětlení pojmů, na které si asi vzpomenou, což bude VOLNOST, ROVNOST, BRATRSTVÍ - volnost jako svoboda - svoboda v čem? Rovnost před zákonem.
- Poprvé v historii prosazovala zásadu, že lid je zdrojem veškeré moci, a tudíž má nárok na odpor proti vládě.
- Nedotknutelnost soukromého vlastnictví - my jsme se k tomu dostali i přes práva a jaké je dnes mají a jak by to s nimi vypadalo, když vládl král. Co jemu dávalo právo vládnout? Neztraťte tím ale více než 15 minut.
2. Práce s časovou osou Napoleona
Vytiskněte si časovou osu s hlavními událostmi a rozhodnutími z Napoleonova života. Doporučuji tisknout 2 stránky na jednu, aby karty nebyly tak velké.
Nyní je důležité vaše zadání - aby byli žáci co nejefektivnější.
- Rozdělte je do skupin po 4-5 lidech (sadu karet musíte mít pro každou skupinu).
- Každý žák ve skupině dostane náhodně přidělené 4-5 karet
- Každý žák si přečte svou sadu karet a srovná si je, jak jdou chronologicky za sebou.
- Ve skupině společně sestaví na lavici časovou osu tak, že ten, kdo má následující kartu shrne, co na kartičce je.
- Po zařazení události se ve skupině poradí, do jakého sloupce v pracovním listu byl událost zařadili:
- Sem vypiš činy, které podporovaly demokracii a občanské právo (ideály revoluce).
- Sem vypiš činy, které učinil kvůli vlastnímu osobnímu prospěchu.
- Sem vypiš činy, které učinil pro větší slávu Francie a sebe.
- Stačí, když do tabulky napíší rok a např. vojenská akademie. Někdy se samozřejmě může událost napsat do více sloupců.
Tuto aktivitu by měli stihnout do konce první hodiny - úspěch a rychlost tkví v dobrém zadání a aktivitě na straně žáků. V tabulce pak rychlým pohledem uvidí, kolik akcí učinil Napoleon pro sebe a kolik pro revoluci. Vy máte v tu chvíli nejlepší práci - obcházíte skupiny a pomáháte jim s rozhodováním.
3. Pidireflexe
Pokud stihnete - zeptejte se, jak by v této fázi hlasovali na úvodní otázku (zachránil, nezachránil, nevím, něco mezi).
2. hodina
1. Soud s Napoleonem
Pokud jste nestihli reflexi, použijte ji jako evokaci.
Podobnou otázku (zda byl Napoleon padouch nebo hrdina) si ovšem neklademe sami. V následujícím videu uvidíte fiktivní soud s historickou postavou Napoleona.
Obnovte původní skupiny a rozdělte je na polovinu. První půlka skupiny bude do listu zachycovat pouze argumenty obhajoby, druhá polovina pouze argumenty obžaloby.
Kdybych už měla k tabletům sluchátka s rozdvojkou, určitě bych je takto použila, protože dvojice by si mohla video zastavovat a diskutovat. Ale lze i frontálně.
Dabované video najdete zde.
2. Diskuse žalobců a obhájců
Zde máte více možností :
- Třída se zkušenostmi s badatelskou výukou může ve skupinkách diskutovat o argumentech PRO/PROTI a vyznačit si ty, které jim přijdou relevantní.
- V nesoustředěné třídě bych pozvala obhájce k tabuli a nechala je postupně zmínit, co si zaznamenali. Poté bych pozvala žalobce.
3. Jak odpovíme na otázku?
Obvykle po aktivitách panuje shoda, že nedokážeme dát na otázku jednoznačnou odpověď - proto jsem poprvé zkusila pracovat s fikcí v hodině - tedy CO BY BYLO, KDYBY?
Žáci vyberou alespoň 3 události, které by měl býval Napoleon učinit jinak, abychom ho mohli za obhájce VFR považovat jednoznačněji.
K tomu jim promítnu obrázek s Napoleonovým výstupem a pádem.
4. Doplňující aktivity
Navíc v listu najdete 3. otázku: Které země byly Napoleonovými nepřáteli?
Můžete ji z listu zcela vynechat, ale já ji využila u rychlejších žáků.
Stejně tak můžete naložit s touto karikaturou:
A nechat ji žáky interpretovat.Zůstali vám žáci doma?
V tom případě je čas vytáhnout naši práci z online výuky. Odhodlala jsem se tehdy vytvořit dabing úžasného Johna Greena:
Mimochodem, vážně bych ocenila, kdyby mezi vámi byl nějaký nadšenec s příjemným hlasem, který by se rozhodl jeho videa nadabovat... Nabízím pomoc s překlady.
A k tomu jsem vytvořila list ve Wizer.me. (Video už je jeho součástí.). V listu jsem také využila části od Terezy Přibylové (Napoleonské války)
Díky, tohle je rozhodně inspirativní metodika. Hodnotit Napoleona ve vztahu k šíření idejím VFR je klasika, ale přijde mi to stále funkční - když musí argumentovat, tak žáci prokazují, že ideje skutečně pochopili. Jenom bych to nestavil jako buď anebo, tedy zachránil nebo zničil, ale vybral jen jedno - jinak podle mě nemohou dávat argumentu pro a proti. Jen přemýšlím nad aktualizací: jaký to má vlastně pro žáka smysl se pídit potom, zda Napoleon přispěl k idejím či ne? "Snaha uchopit Napoleona Bonaparte trochu jinak" mi přijde... samoúčelná, klišé? Pardon. Tak třeba jen rychlý štěk k diskuzi: nahradit sochu N. v Rouen sochou feministky, protože je to více o lidských právech atp. = soud s N. na konkrétním příkladu: možnost vnést více info a názorů od skutečných lidí ze sociálních sítí + žáci vidí, že se to týká současnosti, možná je to provokuje: https://www.thetimes.co.uk/article/napoleons-statue-set-to-make-way-for-feminist-gisele-halimi-c7xzbdvsj
OdpovědětVymazatDobrý den, díky za skvělý komentář. Máte pravdu, že aktualizace by tématu prospěla. Latentně ji tam asi vnímám ve smyslu - kde jsou hranice šíření dobrých myšlenek? Lze vnutit nové myšlení silou? Může prospět tomu všemu diktátor? Hodně záleží, jak se povede úvodní brainstorming. Nám se podařilo to vztáhnout na jejich současná práva a pak to myslím vzali více za své. Jinak to dělení na padoucha a hrdinů nemá vést k jednoznačnému výsledku, právě naopak. Ale pomáhá jim to hledat argumenty, protože mají tendenci vidět věci černobíle... Samozřejmě uvítám, když si metodiku upravíte, vyzkoušíte a napíšete nám, co lépe fungovalo.
Vymazat