Přeskočit na hlavní obsah

Vzhůru za rytíři podle Dany Truksové

Tento příspěvek vzniká díky Daně Truksové, zaslala mi totiž hru, kterou připravila pro své žáky.  Díky!

Hra se týká rytířského života, Dana T. vycházela z faktu, že děti spoustu věcí znají z filmů či PC her a přišlo jí škoda toho nevyužít. 

1. hodina

Protože Dana T. vychází z faktu určitého prekonceptu žáků o rytířské kultuře, tak hře nepředchází žádná příprava. Látka je v hodině uváděna jako nová. Podle Dany T. se ale žáci ve skupinkách orientovali, pokud nevěděli, většinou prokázali správný odhad. 

Funkci karet náhod ponechala autorka tak, jak ji známe např. z deskové hry k Egyptu, aktivity tentokrát žáci nepředváděli pantomimicky - ale vysvětlovali je (samozřejmě bez použití daného slova - viz pravidla hry Aktivity).

Karty ke stažení najdete zde:

Hrací desku si vytvořila autorka na A2 z tvrdého papíru. "Od startu do cíle, ale tam nakonec nikdo nedošel, protože nejšikovnější skupinka si vylosovala velmi špatnou kartu náhody. Ovšem takový už byl život ve středověku." 
Postavičky vytvořila také z tvrdého papíru.

TIP: Když jsem přemýšlela o tvorbě desky podle návrhu autorky, napadlo mě, že by se takové hry daly hrát zcela bez desky. Stačily by kostky, na nich by byl vyznačeno N-náhoda, O-otázka, A-aktivita. K tomu by měli žáci nějaké kamínky, drahokamy, něco hodně lákavého jako bod za úspěch. Vyhrál by ten, kdo by jich nasbíral nejvíce.

2. hodina

Mně osobně se dost líbí pokračování v druhé hodině - sama se stále s reflexí učím pracovat.
  • Evaluační fáze
    • během 3 minut si žáci sami zapíší alespoň 7 informací, které zazněly minulou hodinu. 
    • když jsme si informace navzájem řekli,  následně během 2 minut měli žáci připsat ještě 5 dalších informací, které zjistili díky svým spolužákům. Každý žáky by tedy měl mít 12 informací, které mohli být odlišné od informací, které si zapsal spolužák.
    • Zde můžete variovat - např. žáci si zapíší sami a pak se spojí do skupinek a informace doplní
  • Invenční fáze 
    • žáci měli vymyslet otázky podobného charakteru, které se týkali zemědělství, bydlení, oblékání a jídla středověku 11. - 13. stol. na základě materiálů, které jsem jim vložila do učebny.
Jako doplnění či další inspiraci přikládám dva články z Časostroje:

Pokud pro ně najdete zajímavé uplatnění, nezapomeňte nám to napsat do komentářů. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco