Přeskočit na hlavní obsah

Keltové - díváme se, posloucháme a hrajeme si

S oblíbenými tématy prozatím nekončím. Podobně jako zámořské objevy v předchozím příspěvku, i Keltové jsou veskrze oblíbení učiteli i žáky. Neztrácí se v hromadě podrobných informací, naopak jsou zahaleni v mírném tajemnu a tím se činí ještě atraktivnějšími.

1) Keltové mi většinou přeruší dvouměsíční římský monopol v dějepisu a jsou vítaným osvěžením. Zahájit můžete dílem Kompas Času Keltové, který sice není na Youtube ani ČT, ale dá se snadno stáhnout. Poslouží jako dobrý a stručný úvod, má krásných 10 minut. Pracovní list na míru:
Společně si můžete porozumění videu zopakovat i hravě s pomocí Quizizzu. Obzvlášť máte-li v k dispozici tablety. 

2) Dále jsem poprvé zkoušela pracovat také s Toulkami českou minulostí, konkrétně s 10. dílem Keltové mezi námi. Žáci jej individuálně vyslechnou na PC. Je na vás, jaké úkoly k nim zadáte. Nabízí zadat např. aktivitu do sešitu: O KELTECH JSEM VĚDĚL/NEVĚDĚL, ŽE... na rozpůlenou stránku. Důležité je, že jsou v 28 minutové nahrávce zmíněné informace, které využijí v následující hře.

3) Keltové v kostce - Albi hra
O tvorbě této hry jsem psala již v příspěvku o 1. světové válce. Protože jsem však již s loňskými šesťáky podobnou aktivitu dělala, mohla jsem vzít jejich herní prototyp a převézt jej do "dokonalejší" podoby.

Tu vám nyní nabízím ke stažení zde. Ve formátu .doc k úpravě zde.
Hru vytiskněte v režimu 2 stránky na jednu, takže výslednou A4 budete moc jednoduše přeložit a zalaminovat. Žáci hrají stejně jako Historie v kostce od Albi - mají minutu na prohlédnutí 1. strany karty a poté otočí a hází si kostkou otázku.
Doporučuji vytisknout víckrát a hrát ve skupinách. Žáci mohou získávat za každou správnou odpověď bod.

4) Konečně nezapomeňte ani na materiály Archeologie na dosah. Kde můžete využít komiks a pracovní list v jednom - Gyptina svatba. Ideálně by žáci měli mít přístup k internetu, protože pracovní list byl původně určen k výstavě...
Pro ty hravější můžete využít i vystřihovánky keltské ženy a keltského muže.

Máte nějaké tipy ke Keltům? Podělte se s námi v komentářích...



Komentáře

  1. Keltové se vyskytovali !!!
    Jinak super, zítra použiju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šmarjá, díky! To mi uteklo (vyráběli žáci, já to jen graficky dopilovala..)

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...