Ačkoliv se nejedná o nový příspěvek, přeci jen své nápady opakovaně používám a mám možnost je vylepšovat. To se doufám stalo i s touto metodikou - původní verzi žáci často spíš přetrpěli.
Že se dá princip různě obměňovat už víte z jiných příspěvků, dá se také celkem snadno vytvořit. V tomto případě jsem ještě využila principu tzv. čtecích her, které se někdy používají při výuce cizích jazyků.
Kartičky z minulé verze jsem zjednodušila a upravila (na základě několikerého čtení ve třídě).
Kromě základních informací o Franské říši mi jde v této aktivitě především o vysvětlení vzniku feudální středověké společnosti.
Nová a vyzkoušená metodika je:
- Vytiskněte si kartičky se čtecí hrou zde (pokud vás bude aktivita bavit, ideálně opět zalaminujte).
- Rozdělte třídu na 4 skupiny a postupně jim rozdejte karty tak, aby se ve čtení pravidelně střídaly. Každá skupina má 4 karty. A vy to můžete použít v různě velkých třídách...
- Skupiny soupeří proti sobě navzájem. Vždy jeden ze skupiny přečte kartu (lépe dvakrát a pomalu) a ostatní ze skupiny vlastními slovy interpretují to nejdůležitější. Zbylé tři skupiny hlasují (každá má jeden společný hlas), jestli se to dané skupině povedlo. (Píšete čárky na tabuli.) Motivujte žáky k zodpovědné reflexi, ať se navzájem nemstí.
- Pokud je třída šikovná, zvládnete zařadit kontrolní ověření na závěr hodiny, pokud ne, nevadí, dejte ho na začátek příští.
Jaké ověření?
Hra Ukaž, co víš z původního příspěvku je sice hezká, leč neefektivní. A ještě se nedá hrát ve větším množství žáků.
Na letošní Letní dílně ÚSTR se mi líbilo zapojení testu Kahoot, který jsme hráli v auditoriu všichni najednou přes své telefony při úvodní přednášce. Žáky to také bavilo, motivovalo a překvapivě si dost pamatovali.
Kahoot k této čtecí hře naleznete zde.
Žáci se přihlašovali přes své telefony - mohli i ve skupině, pokud někdo neměl zařízení u sebe. Hodina to byla bouřlivá jako při hokejovém utkání...
Tato verze byla vyzkoušena a testována v mé nejnáročnější třídě (z hlediska jejich nároků na výkony učitele a nutnosti je zaujmout...)
Ve zbylém čase druhé hodiny jsem zařadila samostatnou práci s pracovními listy k uspořádání středověké společnosti. Hezky zpracované je má Taktik pro 7. třídu.
Už se na tyto hodiny moc těším, vypadá to skvěle. Kahoot znám, používám v hodinách jej v hodinách dějepisu také, ale jako CLIL části - mám tedy některé zpracované v angličtině. Kdybyste přesto měla zájem, dejte mi vědět na zsj.sipova@seznam.cz, pošlu vám odkazy (Marie Terezie, 2. sv. válka, Den D). Moc díky za sdílení, dám potom vědět, jak se hra vydařila.
OdpovědětVymazatDobrý den, ráda se na to podívám. Pokud byste byla ochotná, mohu to tady i s Vaším svolením posdílet ostatním jako možnost. Děkuji za hezkou zpětnou vazbu.
VymazatPrvní hodinu jsem vyzkoušel a žáky to překvapivě bavilo. Děkuji za inspiraci. Zítra vyzkouším i druhou hodinu, snad budu mít dostatek žáků s daty. Danou aktivitu nakonec nevyužiji k výuce středověké společnosti, ale Franské říše. Středověkou společnost totiž beru až poté a Franskou říši považuji za méně zábavné učivo.
OdpovědětVymazatTakže budou vstupovat do další kapitoly se základními znalostmi a tam využiji dramatickou výuku a výuku pomocí videohry.
Jinak moje struktura témat:
A) Úvod do středověku
1. hodina Stěhování národů
2. hodina Na prahu středověku
3. a 4. hodina Franská říše
5. hodina Německo
B) Středověká společnost