Přeskočit na hlavní obsah

Metodická podpora Devadesátá a projekt Schindlerovy továrny v Brněnci

Mám radost, když se objevují stále nové vzdělávací možnosti a zajímavé výukové příležitosti. Na vědomí se dává, že vznikla | vzniká:

1. Série o 90. letech "Devadesátá" v Knihovně Václava Havla

Dlouho připravovaný a avizovaný projekt pro učitele a jejich žáky je zde (⬆️). Ve stylové grafické úpravě naleznete zásadní témata k dějinám 90. let včetně pracovních listů a videí. 
A proč metodická podpora vznikla? Cituji z článku, kde se dozvíte ještě více:
"Václav Havel, Karel Gott nebo Michal David? Aneb jak (a proč) učit o 90. letech? Odpovědět může projekt Knihovny Václava Havla Devadesátá. Podle výsledků exkluzivního průzkumu, který pro Knihovnu Václava Havla za připravil analytický ústav STEM, si 85 % mladých lidí přeje, aby 90. léta byla pevnou součástí vzdělávacích plánů výuky dějepisu. Knihovna Václava Havla se vzdělávání v oblasti soudobých dějin a občanské společnosti věnuje už deset let. Ze spolupráce s více než dvěma tisíci pedagogy z celé republiky vzešla poptávka po výukových materiálech, které by představily právě 90. léta."
Abyste se dostali k pracovním listům, je třeba se na webové stránce registrovat. 
Už se těším, až lekce vyzkouším a doufám, že to s deváťáky stihneme.

2. Záchrana Schindlerovy archy

Díky laskavému a soustavnému informování Jitky Tláskalové, šéfredaktorky časopisu Časostroj, jsem se z první ruky dozvěděla o projektu záchrany "Schindlerovy továrny" z Brněnce, ve které Oskar Schindler zachránil cca 1200 Židů před smrtí. Slavný film Schindlerův seznam vám je všem jistě znám.
Továrna se vrátila zpět rodině Low-Beer, které byla ukradena. Rodina tam teď buduje muzeum. 
Muzeum se slavnostně otevře 10. a 11. května a při příležitosti oslav konce války, přijede možná i Thomas Kennealy, autor knihy Schindlerův seznam. 
Od této chvíle se rozeběhnou i programy pro školy. V plánu jsou:
  • komentované kusy filmu Schindlerův seznam (přímo tam, kde se to opravdu dělo)
  • napínavá úniková hra pro ZŠ a SŠ studenty, která se bude hrát s pomocí mobilních telefonů
Pro bližší informace sledujte stránky projektu (⬇️), kde se v pravý čas objeví přihlašovací formulář pro školy.

Dejte vědět do komentářů, až něco vyzkoušíte.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...