Přeskočit na hlavní obsah

Somma, obrazy a zážitky z první světové války od Libora Tomana

Jsem ráda, že tu můžu sdílet další příspěvek obtížností určený spíše pro střední školy. Libora Tomana pravidelně mořím o nápady na Letní škole ÚSTR pro učitele a on se většinou nechá přemluvit a něco pošle. Tímto nepřímo pomrkávám na další kolegy/ně učitele, kteří se se mnou dali při kávičce v dobré víře do řeči a neprozřetelně pronesli něco ve smyslu "Já ti mám super metodiku k ..., to ti určitě pošlu."

Tentokrát se s námi podělil o materiál k první světové válce.

1. Bitva na Sommě - válečné plány versus realita aneb Kde se stala chyba?

Hodina je postavena badatelsky, žáci pracují s různorodými zdroji a zkoumají, kde se stala chyba v bitvě u Sommy, která je považována za jednu z nejkrvavějších bitev první světové války.
Pracovní list najdete ZDE.
Libor přeložil tuto aktivitu z učebnice Essential Modern World History od Bena Walshe.
  • aktivita je vystavěna jako pátrání - proč se bitva proměnila v masakr a původní plány vůbec nevyšly
  • protože obsahuje řadu krátkých textů, bylo by asi nejvhodnější zvolit práci ve skupinách a texty rozstříhat na malé kartičky
    • v závěrečném vážení příčin neúspěchu/úspěchu bitvy, by se mohli karty dávat na levou či pravou misku vah


2. Obrazy 1. světové války

Tato lekce přináší do hodiny práci s obrazy, kterou mám moc ráda. V sadě obrazů, které Libor připravil včetně otázek pro práci s nimi, je ukázán rozpor zážitků z války a počátečního nadšení. 

Z hlediska metodiky (budu s obrazy teprve pracovat):
  • využila bych celkově jako otvírák k tématu 1. světové války a přidala bych ještě další "rozjuchané" fotky (do švestek doma) a tak podobně. 
  • v rámci ZŠ bych pravděpodobně pracovala ve skupině, obrázky zalaminovala a nechala prostor pro popisky fixou podél okraje.
  • můžete také propojit s hudební zážitkem:
    • lze využít skladbu The Armed man Karla Jenkinse z jeho Mše za mír. Ta byla sice složena v roce 1999 a věnována obětem války v Kosovu, ale působivost dané části velmi rezonuje i s obrazy 1. světové války

3. Válka v literatuře a zážitku

V poslední aktivitě pracují žáci se třemi textovými úryvky. Libor opět připravil k textům otázky, na které mají žáci odpovídat. 

Nabízí se samozřejmě propojit mezipředmětově, pokud učíte ČJ, nebo se dohodněte s kolegou/kolegyní. 

Díky Liborovi za sdílení, pište do komentářů, jak vám to fungovalo nebo co byste vylepšili.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Trochu šílené i děsivé římské císařství s širokou paletou činností

V dnešním příspěvku vám představím své nápady, které používám při výuce období římského císařství. Téma kompletuji na základě zpětné vazby, kterou mi poskytujete nejen v komentářích, ale i mailem a věřte, že mne vždy moc potěší.  Při probírání toho, co k římskému císařství mám, jsem si uvědomila, že k tomuto období jsem různé nápady sbírala delší dobu možná i proto, že se probírá koncem roku a to už bývám, stejně jako vy, dost unavená. Pořád si myslím, že bych některé části mohla více vychytat, ale třeba se objeví nějaké vaše tipy a vylepšení v komentářích níže.  1. Gaius Julius Caesar S nikým jiným než s Julkem se do období římského císařství ani nedá vstoupit. A protože této hodině většinou předchází badatelská hodina s bitvou u Zamy a běhací aktivita ke krizi římské republiky , nechávám žáky trochu vydechnout s jednoduchým pracovním listem a krátkým videem. Pustíme si na začátku hodiny kratičkou část videa  (0:50-1:51), kde žáci sledují zvětšování římské říše. K dispozici mají praco