Přeskočit na hlavní obsah

Stopy socialismu kolem nás - pilotáž nové digitální aplikace!

Zdravím všechny a obracím se na vás s lákavou podzimní výzvou a nabídkou!

V rámci ÚSTR vzniká nová výuková aplikace "do terénu", která si klade za cíl naučit žáky rozumět stopám historie v jejich okolí. Aplikace vzniká v rámci projektu Muzeum dělnického hnutí pro 21. století

Oč jde?

Při procházce s aplikací si budete s žáky klást následující badatelské otázky:
Jaké stopy zanechal socialismu ve vašem městě, krajině kolem školy či přímo ve škole?
Co nám takové stopy mohou říct o minulosti?

Cíl

Vaši žáci budou během procházky analyzovat rozmanitá místa, která slouží nebo sloužila ke vzpomínání na oběti či hrdiny konfliktů, ale také místa, která nesou pozůstatky každodenního života za socialismu. Budou objevovat, jak se 40 let socialismu propsalo do prostředí, v němž žijí.

Jak na to?

Procházky jsou koncipovány tak, aby je bylo možné zvládnout za 90 minut.
  • jsou vytvořeny vzorové procházky pro Prahu, Kladno, Českou Třebovou a České Budějovice
  • ale lze pracovat i s verzí, kde učitel má svobodu si procházku sám naplánovat ve svém regionu, městě, čtvrti.

Co budu muset při pilotáži absolvovat?

  1. ideálně si zkusím během podzimu aplikaci a procházku se dvěma různými třídami (ale i jedna se počítá)
  2. využiji vzorové procházky (viz výše Jak na to) NEBO si s kreativní třídou vytvořím svou vlastní, budu mít ovšem k dispozici metodiku, jak na to. A samozřejmě tu aplikaci.
  3. po testování vyplním protokol přes google forms
  4. dostanu finanční odměnu

Pokud byste se honorovaného pilotování chtěli zúčastnit, kontaktujte jednoho z autorů aplikace Bohumila Melichara - bohumil.melichar@ustrcr.cz, který Vám poskytne více informací.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...