Přeskočit na hlavní obsah

Hravá věda a technika v 19. století

Dnešní příspěvek je takovým návratem do běžného režimu, ve který všichni doufáme a na který se těšíme. Ale pokud patříte k těm, kteří se do školy do konce roku nevrátí, třeba využijete materiál i pro svou distanční výuku.
Věda a její stále se zrychlující vývoj je vděčným tématem. Navíc, pokud máte ke všemu svolné kolegy ve fyzice nebo přírodopisu, můžete téma krásně propojit. 
  • Postupem času se mi k tématu nahromadily různé postupy a materiály, které nyní dávám k dispozici. Pravděpodobně budu příspěvek i doplňovat, pokud na mne někde zase něco vykoukne. Nebo ještě lépe, když mi něco sami pošlete.
1) Albi hra
Tento princip jsem na blogu už několikrát představila - nyní dostanete už hotovou hru, kterou jsme s osmáky vytvářeli. Každý si vybral osobnost, vynález nebo nějaký nový fenomén, který s objevy přišel, a zpracoval téma tak, aby se na něj dalo položit 6 otázek. 
Jejich práci jsem upravila a sjednotila - je lepší když formátováním žáci neztrácí čas (pokud nemáte zarputilého dobrovolníka)
  • Zde najdete hru v PDF připravenou ke stažení a tisku (opět 2 stránky na jednu), 
  • ale můžete využít i její podobu v textovém editoru, pokud byste chtěli něco změnit/opravit či doplnit. 
Doporučený postup - žáci pracují samostatně, vyberou si jednu kartu a představí téma spolužákům (mohou je obohatit o další informace z učebnice či webu). Poté je dobré mít hru do více skupin, hraje se v kruhu s časomírou a jednou kostkou. Minutu čtou, kartu otočí a připraví si odpověď na otázku podle hozeného čísla.

2) Vynálezci v komiksu
Protože jsme téma probírali letos distančně, žáci pracovali s Albi hrou v PDF podobě - byl to pro ně takový odrazový bod. Vybrali si, co je zajímá a vytvářeli komiks ve Storyboardthat. 
  • Samozřejmě by to šlo využít i ve škole při běžné výuce s přístupem k PC, výstupem by klidně mohla být třeba vytištěná knížečka s komiksy (a hru Albi by si zahráli jen místo opakování).
Zde některé ukázky žákovských komiksů:



3) Vědci v Quizizz
Pokud jste přehlédli materiál v předchozím příspěvku, na Quizizzu jsem vytvořila kvíz ke stejnému tématu. Přičemž jsem se snažila otázky vystavět tak, aby se odpovědi daly odvodit. Předchozí teoretická příprava tedy není nutná a žáci se učí samotným hraním kvízu.
4) Vědecké kvarteto
Další skvělý nápad mi poslala Alice Modrá a já jí za sdílení moc děkuji, určitě ho ráda využiji i v jiných tématech.
Její návod: Vytvořte kvarteto s tématem: vynálezci

Jak vytvořit kvarteto:

  1. Musíte mít 32 stejných kartiček

  2. Vyberte si osm vynálezců. Informace k nim získáte z učebnice, na internetu, nebo máte ještě další v příloze.

  3. O každém z nich byste měli najít 4 důležité informace.

  4. Každému vynálezci budou patřit 4 karty. Na každou kartu napište všechny 4 důležité informace stejně. Napište je jako A), B),C),D). Na každé kartě pak zvýrazněte jinou variantu.

  5. Měli byste mít 4 kombinace: 

            A), B),C),D)

A), B),C),D)

A), B),C),D)

A), B),C),D)

Například: Edison: bude mít 4 karty, tady uvádím jednu z nich. Další tři tím pádem máte hotové. Jsou stejné, jen zvýrazníte jinou odpověď.

6. Takhle napište všech 32 karet. Vyberte si vynálezce, jaké chcete z níže uvedených.
Ukázka žákovské práce, kterou mi Alice jako inspiraci poslala...

5) Hezký materiálem je také kniha Když velcí byli kluci od Hany Doskočilové (s mým oblíbeným ilustrátorem Gabrielem Filcíkem). Mám ji oskenovanou celou (zájemci prosím případně napište) - zde pro ukázku dávám Charlese Darwina a Thomase Edisona.

6) Můžete využít i některé materiály z časopisu Časostroj.
  • zde najdete fiktivní rozhovory s osobnostmi vědy a techniky 19. století
  • zde zase seriál Dějiny techniky (zasahuje i do předchozích a následujících století)
Samozřejmě, pokud z materiálu vytvoříte něco dalšího a zajímavějšího, určitě budeme rádi za sdílení.

7) Konečně, pokud ještě nemáte, v tomto tématu využijete hru Timeline-Vynálezy.

Hrát pouze vynálezy je ovšem těžké, je lepší si sady promíchat i s významnými událostmi.

Děkuji všem, kteří mi píšete a všem, kteří se rozhodnete poslat mi, tedy i ostatním, svůj nápad. Čím více vás bude, tím hezčí bude naše práce!

Komentáře

  1. Já si dějepis zamilovala už na střední škole. Na základce se mi ten předmět moc nelíbil. Pravděpodobně to bylo zapříčiněno učitelkou, která nás vyučovala po celých šest let. Od dob střední školy ale čtu historické knihy jako na běžícím páse. Nakupuji hlavně přes internet přes https://slevovykupon.net Nakoupím a získám slevu. Paráda.

    OdpovědětVymazat
  2. To kvarteto je super. Nedávno jsem četl článek o tom, jak právě podobné karetní hry u dětí tvoří motoriku, podporují pozornost, rozvoj nervové soustavy a empatii. Vlastně se člověk diví, že se děti neučí od mala Mariáš, protože bychom měli pak v každém druhé rodině malého Einsteina, který by byl společensky schopný a manuálně zručný. :-D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytvořenou v  Genially

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když se řekne