Přeskočit na hlavní obsah

Hrajeme kufr - poznávačka tajemných předmětů z historie

V dnešním příspěvku vám poskytnu materiál, který doufám oceníte v době online vyučování, ale také při návratu do lavic.

Inspirací mi byl opět časopis Časostroj, který obsahuje pravidelnou rubriku Poznáš záhadné předměty?
Už když jsem tuto stránku viděla poprvé, říkala jsem si, že by to byla příjemná rychlá aktivita do hodiny. Ale až nyní jsem nashromáždila dostatečné množství časopisů, ze kterých jsem je oskenovala.
Pro práci s PDF soubory jsem nedávno objevila tuto webovou stránku, kde můžete své oskenované materiály dotáhnout k dokonalosti.

ZDE najdete složku s oskenovanými stránkami s tajemnými předměty. Od doby uveřejnění příspěvku se sbírka rozrostla - už zde najdete celkem 198 předmětů. PDF soubor je vždy uložen i obráceně, aby se dalo snadno číst řešení.

CO S TÍM?
1) Tajemství a záhady, to je oč tu běží. Nabízí se samozřejmě úplně nejjednodušší možnost, vyberte si předmět, který spadá do období, jež probíráte a položte dětem dané otázky.
Pokud používáte Google Classroom, využijte možnost úkolu "Otázka" a zadejte možnosti.
Pak krásně uvidíte, co si žáci tipovali.

Samozřejmě aktivitu nehodnotím, má to být zábava.

2) Připravte se na návrat do lavic, vytiskněte si soubor. Předměty si rozstříhejte a nalepte na papír (řešení z druhé strany). Můžete samozřejmě zalaminovat.

Ještě jsem to letos stihla vyzkoušet v 6. třídě, kterou jsem měla rozdělenou do skupin. Opakovali jsme pravěk a nejstarší civilizace (Egypt, Čína, Indie). Jedna skupina hrála Timeline, druhá skupina měla na hromádce obrázky s předměty a v ruce papír a tužku. Postupně si předměty prohlíželi a na papír si tipovali správné odpovědi (obrázky nesměli přeházet). Potom si společně prohlédli správné řešení a zjišťovali, jak dobrý měli odhad.

3) Můžete dětem také ukázat pouze samotný obrázek a nechat je úplně hádat, s tím, že jim postupně odhalujete nějaké indicie. Nebo prostě odpovídáte ANO/NE. 
To jsem ještě nezkoušela, ale u Černých historek je tento způsob hry baví. 
V dnešní době byste to mohli využít při online hodině, pokud je děláte. Sdílíte obrazovku s obrázkem a žáci hádají. (My jsme si takto online zahráli právě jednu černou historku.)

4) V Quizizz najdete hotové hry k jednotlivým obdobím. Nebojte se je využít. 
Máte další nápad, co by se dalo s materiálem podniknout? Pište do komentářů.

*Materiál z Časostroje je publikován s vědomím a svolením redakce časopisu. Za což jim moc děkuji.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Národní obrození a rok 1848. Věčně proklínané, může být zajímavé? 2.0

Další příspěvek, který dozrál na změnu! V tématu  národního obrození vidím pro rozvíjení různých metodických přístupů ještě poměrně velký prostor... Osobně vnímám toto období jako zajímavé, plné změn a pohnutých osobních osudů. Téma jde často do groteskních nadsázek, s kterými se dá krásně pracovat. Doporučení: Domluvte se s češtinářem/kou, ať to neberete dvakrát... 1) EVOKACE Začínáme brainstormingem a otázkami  Co dělá národ národem? Podle čeho poznáte, že někdo patří do jednoho národa? většinou se ve třídě dojde k následujícím poznatkům - stejný jazyk, společná historie, společné území, stejné zvyky... Dále se ptám Kolik národů žilo v Habsburské monarchii na přelomu 18./19. století? K tomu žákům promítnu mapu   z Českého historického atlasu. Tento úvod by neměl zabrat více než 10 minut. Žáci si pak zapíší do sešitu 4 jména a pod každým vynechají 1-2 řádky, jsou to: Josef Dobrovský, Josef Jungmann, František Palacký a Václav Hanka.   V PC-učebně si zahrají hru vytv...

Úvod do starověkého Řecka - mýty a pověsti 2.0

Jak už to tak bývá, po čase praktikování zveřejněného nápadu ve výuce je čas příspěvek trochu obměnit. Ve výuce ráda používám videa a dokumenty. Děti to baví a hodně si z toho pamatují. Samozřejmě je nutné vymyslet k videím nějakou aktivitu. Ideálně smysluplnou, která povede k cíli hodiny. V případě předložené metodiky bych ideálně viděla cíle 2:  JAK SE PŘÍBĚHY Z ŘECKÉ MYTOLOGIE PROMÍTAJÍ DO SOUČASNOSTI (V JAZYCE ČI KONKRÉTNÍCH MÍSTECH, KTERÁ SE DOCHOVALA DODNES)? JACÍ BYLI ŘEČTÍ BOHOVÉ? CHTĚL/A BYCH VĚŘIT V TAKOVÉ BOŽSTVO? Je to myslím trochu lepší cíl, než "Žáci se seznámí s řeckou mytologií." (Což v podstatě skýtal původní příspěvek). Pokud to dokážete lépe formulovat, do komentářů s tím... Nějaká stručná metodika do kapsy pro práci s videy by byla potřeba jako sůl - každý k tomu přistupuje jinak a možností je spousta. Asi nejhorší verze, a teď budu střílet do vlastních řad, je doplňovací pracovní list. Vím, že jich v sekci videa pár najdete a sama to vnímám jako takovou...

Nebojte se husitů - verze 2.0

Už jste si asi všimli, že občas původní příspěvky upravuji (poznáte podle verze v nadpisu). Husité už to vážně potřebují, pracuji nyní s tématem (alespoň doufám) promyšleněji. Proto zde najdete nyní trochu návodnější metodiku. Tolik k mému předsevzetí, že přípravy mi budou zabírat méně a méně času - takže ne, prostě když mi zbyde čas, tak samozřejmě vylepšuji... 1) UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY Ráda využívám úvodní 4 strany z materiálů České školy bez hranic   o postavení českého království v Evropě na konci vlády Karla IV. (pro ZŠ je to úroveň B , pokud jste na SŠ zvolte obtížnější variantu) pracovní list tisknu oboustranně (2 stránky na jednu) líbí se mi, že se zde pracuje s dobovými prameny a mapami Na tyto webové stránky budu ještě párkrát odkazovat. Ideálně práci s textem zakončete brainstormingem s otázkou: Jak je vnímána všeobecně doba vlády Karla IV.? (žáci mohou ukázat na prstech)  Co si představíte, když se řekne krize? (vypište návrhy na tabuli) Co si představíte, když...