Přicházím s první vlaštovkou převzatých a laskavě poskytnutých metodik. V rámci letní školy v DOX jsem si vybrala seminář Obrazy války u Čeňka Pýchy z ÚSTR.
Šla jsem tam úmyslně, protože tento konkrétní výukový web Dějepisu 21 znám již delší dobu, ale potřebovala jsem nějaký metodický nápad. Tamtadadá - zde jeden máte:
Aktivita se týká tří tematických oblastí - NĚMECKÝ VOJÁK, HOLOKAUST, ODSUN. Osobně bych ji zařadila až poté, co žáci budou mít přehled o událostech 2. světové války.
1) Žáky rozdělte do tří skupin (ideální je max. počet 4 lidi ve skupině, takže pokud máte více žáků, vytvořte dvakrát skupinu 1, 2 a 3). Každá skupina potřebuje přístup na PC (na workshopu jsme měli ve skupině k dispozici tablet, což také není varianta k zahození...) A konečně skupiny dostanou stejný pracovní list:
Je vhodné list před samotnou prací projít a vysvětlit, co by měli v každém okénku zapisovat. (Především co myslíte formální stránkou, tj. že žáci sledují způsob záznamu - barevný/černobílý, dokument/film, apod...)
2) Ale každá skupina bude sledovat jiné ukázky:
Šla jsem tam úmyslně, protože tento konkrétní výukový web Dějepisu 21 znám již delší dobu, ale potřebovala jsem nějaký metodický nápad. Tamtadadá - zde jeden máte:
Aktivita se týká tří tematických oblastí - NĚMECKÝ VOJÁK, HOLOKAUST, ODSUN. Osobně bych ji zařadila až poté, co žáci budou mít přehled o událostech 2. světové války.
1) Žáky rozdělte do tří skupin (ideální je max. počet 4 lidi ve skupině, takže pokud máte více žáků, vytvořte dvakrát skupinu 1, 2 a 3). Každá skupina potřebuje přístup na PC (na workshopu jsme měli ve skupině k dispozici tablet, což také není varianta k zahození...) A konečně skupiny dostanou stejný pracovní list:
Je vhodné list před samotnou prací projít a vysvětlit, co by měli v každém okénku zapisovat. (Především co myslíte formální stránkou, tj. že žáci sledují způsob záznamu - barevný/černobílý, dokument/film, apod...)
2) Ale každá skupina bude sledovat jiné ukázky:
- První skupina dostane:
- ukázka I Obraz německého vojáka
- ukázka II 2 strany z komiksu Ještě jsme ve válce, stránka 36 je pouze pro zvědavce, co se stalo dál (stránka 34, 35 a 36 - sdílím zde s laskavým svolením Post Bellum)
- ukázka III Odsun v budovatelské perspektivě
- Druhá skupina dostane:
- ukázka I SA-Mann
- ukázka II Nacistická propaganda (zde je na vašem uvážení, zda žáky dopředu upozorníte, že se jedná o nacistickou propagandu a ne realitu tábora)
- ukázka III Rodiny na odsunu
- Třetí skupina dostane:
- ukázka I úryvek z Hanebných panchartů
- ukázka II Propaganda v Terezíně
- ukázka III úryvek z filmu Alois Nebel
Společně řešte původ ukázek, míru propagandy, cíle natočení či vyfocení daného materiálu či proměnu historické interpretace u stejného tématu podle doby, kdy byl natočen.
Práce by mohla vyjít i na jednu vyučovací hodinu, ale spíše s přesahem do další, záleží, jak moc se zapovídáte. V poměrně krátkém čase se vám podaří intenzivně dotknout mnoha problematických témat 2. světové války.
Děkuji moc Čeňkovi Pýchovi za ochotu se dělit. Máte-li nějaké vychytané postupy se zmíněným webem, napište nám je do komentářů.
Pomalu pro vás chystám další materiály kolegů, kteří vystoupili na burze dobrých nápadů a chtějí své metodiky vyslat do světa :)
Děkuji moc Čeňkovi Pýchovi za ochotu se dělit. Máte-li nějaké vychytané postupy se zmíněným webem, napište nám je do komentářů.
Pomalu pro vás chystám další materiály kolegů, kteří vystoupili na burze dobrých nápadů a chtějí své metodiky vyslat do světa :)
Komentáře
Okomentovat