Učitel pořád něco mění, znáte to. Proto začínám v letošním školním roce s příspěvkem, který byste mohli zase zkraje roku využít v 8. třídách. Rozhodla jsem se konečně upgradovat svou přípravu ke kolonialismu v 17. století. Ačkoliv jsem totiž v původních hodinách pracovala s čupr komiksem od Larryho Gonicka, přesto měli žáci problémy s porozuměním. A celkově vzato jsem měla dojem, že můj hlavní cíl, tj. pochopit příčiny a důsledky kolonizace v 17. století pro tehdejší svět, ale v delším horizontu i pro svět současný, se celkově dost míjel účinkem.
1. Evokace
Promítnu 1. slide prezentace a vyzvu žáky ke krátké diskusi ve dvojicích, co si myslí, že mají obrázky společného. Každý zkusí na lepící lístek zapsat svou myšlenku, případně můžeme některé nápady nechat zaznít nahlas. Důležité je vůbec návrhy nijak nekorigovat a nijak nic neprozrazovat. Co mají obrázky společné se žáci dozví na konci hodiny sami.
2. Samostatná práce s tablety nebo v PC-učebně
- Rozdám pracovní listy a vyzvu žáky, aby vytvořili trojice. V těch si rozeberou každý jednu zemi (Anglie, Francie, Holandsko), tuto zemi si označí v pracovním listu a na tabletu v připraveném průvodci zvolí právě vybranou zemi. V prezentaci jsou na druhém a třetím slidu pokyny pro žáky do hodiny.
Následuje práce buď u počítače nebo na tabletech, ideálně se sluchátky. Pro žáky je připraven průvodce v Genially, ve kterém jsem navíc dodala do komiksových okének tlačítko pro audio verzi namluvenou s pomocí AI, konkrétně Elevenlabs. Ne každý je možná využije, ale ti, kterým dělá problém čtení textu, je určitě ocení.
- Žáci čtou komiks své země a do pracovního listu si zaznamenávají heslovitě informace z modrých rámečků. Konečně zkusí odpovědět na své otázky a zaznamenat časové údaje na osu. Na druhé straně listu si zvolenou barvou označí osadu svých osadníků v mapě.
3. Porovnání informací ve skupinách
Vraťte žáky do skupin a ideálně je i odežeňte od tabletů, nebudou je již potřebovat.
- Dbejte na to, aby se žáci vystřídali ve sdělení informací a doplnili si pouze údaje na druhou časovou osu a do mapy.
- Společně ovšem odpovídají na poslední 4 otázky, protože odpovědi na ně mají všichni. Opět můžete využít rozvržení práce v prezentaci, aby žáci na nic nezapomněli.
4. Reflexe
Nyní se můžete vrátit k prvnímu slidu a nechat žáky, aby ve dvojicích reflektovali, co nového od začátku hodiny zjistili. Vrátit se mohou ke svým zaznamenaným myšlenkám. Na závěr hodiny můžete také využít předabované video s pomocí stejné AI aplikace k lodi Mayflower.
Doufám, že takto upravená lekce vám zkraje roku dobře poslouží.
Záleží, jak náročnou máte třídu, ale myslím, že do dvou vyučovacích hodin byste se měli v pohodě vejít. Rychlejší žáky klidně nechte, ať si v Genially projdou ještě i jinou zemi, ale nemusí si k ní dělat výpisky.
Anketa mezi vámi? Vytvoříme celorepublikový rozcestník pro akční dějepisáře/ky a jejich třídy?
Na závěr si ještě dovolím přidat kraťoučký formulář, který by nám mohl sloužit jako podklad pro rozcestník zajímavých muzeí a jejich expozic, doporučených lektorovaných programů či workshopů do školy, různých skrytých lokálních her a stezek - to vše samozřejmě pro dějepisné vyučování.
Pokud se chcete podělit o svůj tip, o něco, co jste s žáky zažili a stojí to za to, nebo dokonce znáte ze svého regionu lokální skryté herní či naučné poklady, za kterými stojí za to se vypravit, VYPLŇTE PROSÍM TENTO DOTAZNÍK. Ráda pro něj vytvořím na blogu samostatný rozcestník, který můžeme stále doplňovat a aktualizovat.
Komentáře
Okomentovat